بلاگ

ترمال بریک چیست ؟

ترمال بریک به عنوان عنصری بین دو ماده رسانا قرار میگیرد تا جریان انرژی گرمایی بین مواد رسانا را کاهش دهد و یا بطور کلی مانع از انتقال گرما بین دو عنصر شود.
در تعریفی دیگر، می توان گفت ترمال بریک یک سیستم عایق حرارتی است که بمنظور عدم انتقال گرما بین دو سازه (و یا دو محیط) بکار می رود.

چرا از درب و پنجره دو جداره ترمال بریک استفاده کنیم؟

مهمترین دلیل برای استفاده از درب و پنجره های دو جداره ترمال بریک، کاهش اتلاف نرژی (هدر رفت گرما) است. که این به خودی خود، منجر به افزایش بهره وری و کاهش هزینه های انرژی (گاز و برق) می شود. علاوه بر این عایق بندی مناسب در برابر آب، صدا و رطوبت نیز از دلایل مهمی هستند که منجر به محبوب تر شدن پنجره های دو جداره ترمال بریک شده اند.

تفاوت درب و پنجره آلومینیومی با ترمال بریک:

آلومینیوم سبک و زیباست، از استحکام خوبی برخوردار است، در برابر عوامل محیطی مقاوم است و کمتر دچار خوردگی و تغییر شکل می شود، این عوامل باعث شده است تا از آن به عنوان فلزی پرکاربرد در صنعت ساخت درب و پنجره استفاده شود.

می توان گفت مهمترین نقطه ضعف آلومینیوم، رسانش ذاتی بالایی است که این فلز دارد. یعنی میزان انتقال گرما و سرما از طریق آلومینیوم بسیار بالاست!
از آن جایی که کاهش اتلاف انرژی، یکی از اصولی است که در ساختمان سازی مدرن بسیار به آن توجه شده است، در ساخت درب و پنجره های آلومینیومی نیز تلاش بر آن شد تا اتلاف انرژی را به حداقل برسانند و این امر منجر به پدید آمدن پروفیل ترمال بریک (Thermal Break) شد.

در ساخت درب و پنجره ترمال بریک، به جز اینکه شیشه ها دو جداره هستند، از پروفیل های خاصی نیز استفاده می شود. ساختار پروفیل ترمال بریک به این صورت است که در بین پروفیل های آلومینیومی تیغه پلی آمید قرار میگیرد تا برای شکستن جریان انتقال گرما/سرما مانند عایق (یا همان ترمال بریک) عمل کند.
این روش باعث می شود تا دیگر در پروفیل آلومینیومی که در چارچوب بکار رفته است، انتقال حرارت نداشته باشیم.
در واقع برای ساخت پنجره‌های آلومینیومی ترمال بریک، از دو فریم آلومینیومی به همراه مانعی در میان آن ها استفاده می شود. هرچند این مانع حتما باید از جنس پلی آمید باشد زیرا اگر به جای آن، متریال دیگری مثل PVC بکار رود، مقاومت پنجره کاهش پیدا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *